سوالات درس به درس علوم چهارم ابتدایی با جواب

در این مقاله سوالات علوم چهارم به صورت سوالات درس به درس و با جواب + pdf از کتاب علوم چهارم دبستان تهیه شده است و شامل تمامی سوالات متن درس کتاب علوم کلاس چهارم می باشد. در این نوشته دسترسی به تمام نمونه سوال های متن درس علوم پایه چهارم ابتدایی را برای شما دانش آموزان تیزهوش و عزیز آماده کردهایم.
فهرست مطالب
پنهان
نمونه سوالات درس به درس علوم چهارم ابتدایی
سوالات درس اول علوم چهارم دبستان
1) حباب ها چه شکلی دارند ؟
پاسخ: دایره
2) اگر سيم ها را به شكل مثلّث، مستطيلي یا شکل های دیگر درست کنیم، حباب ها چه شكلي میشوند؟
پاسخ: تغییری نمی کنند و همچنان دایرهای شکل هستند
3) حباب چگونه درست میشود؟ و چرا حباب های که باقالب هاي مختلف درست مي کنيم همه ي آن ها به شکل دایره درست میشوند؟
پاسخ: ملکول هاي آب دارای کشش سطحي هستند با اضافه کردن صابون به آب کشش سطحی ملکول هاي آب را کم تر ميکنيم و وقتي داخل قالب هاي مختلف حاوی مخلوط آب و صابون فوت کرده و هوا را وارد آن ها میکنيم به شکل گرد درمیآيند. ملکول های آب دور هوای وارد شده به طورسريع به هم میچسبند
4) دانشمندان چگونه در مورد پاسخ پرسش های گوناگون پیش بینی می کنند؟
پاسخ: دانشمندان به کمک مشاهده و اطّلاعاتی که به دست مي آورند، درباره ی پاسخ پرسش هاي گوناگون، پیش بینی هایی می کنند.
5) روش علمی چند مرحله دارد؟ به ترتیب نام ببرد.
پاسخ: 5 مرحله
مشاهده – طرح سوال – ساختن فرضیه – طراحی آزمایش – نظریه
6) در تابستان پوشیدن لباس های با چه رنگی را پیشنهاد می کنید؟ چرا؟
پاسخ: لباس های که رنگ روشن و سفید دارند . چون لباس های که رنگ روشن و سفید دارند ، نور و گرمای خورشید را کم تر جذب می کنند وبشتر نور و گرمای خورشید را منعکس میکنند در نتیجه بدن ما را خنَک نگه می دارند.
7) در زير نور خورشید لباس های خيس بارنگ سياه و مشکی زودتر خشک می شوند یا لباس های سفید؟ چرا؟
پاسخ: لباس هاي با رنگ سياه و مشکی
چون لباس هاي خيس با رنگ سياه و مشکي بيشتر نور و گرمای خورشيد را جذب مي کنند و در نتيجه آب آن ها زودتر بخار شده و خشک مي شود.
سوالات متن درس اول علوم چهارم دبستان با جواب
سوالات درس دوم علوم چهارم دبستان
1) مخلوط را تعریف کنید.
پاسخ: اگر دو یا چند ماده (جامد يا مايع يا گاز) را باهم ترکیب کنیم، ترکیبی بدست میآید که به آن ترکیب مخلوط می گویند.
2) انواع مخلوط را نام ببرید.
پاسخ:
- جامد در جامد
- جامد در مایع
- مایع در مایع
3) مخلوط یک نواخت یا محلول را تعریف کنید و چند ویژگی آن را بنویسید.
پاسخ: اگر دو يا چند ماده را با هم قاطي کنيم به طوري که ذرات آن ها به طور يکسان بين هم پخش شوند به آن مخلوط يکنواخت يا محلول مي گويند.
- درمخلوط يکنواخت يا محلول ذرات دو ماده به راحتي از هم جدا نمي شوند،
- معمولا شفاف هستند و گاهي ذرات مواد مخلوط شده ممکن است تغيير کنند و يا به ماده اي ديگر تبديل شوند.
- در محلول ها، هیچ مادّه ای ته نشین نمی شود.
4) چند مخلوط یک نواخت یا محلول مثال بزنید؟
پاسخ: الکل در آب- نمک در آب – شکر در آب- نوشابه های گاز دار
5) مخلوط غيربکنواخت يامخلوط را تعریف کنید و چند ويژگي آن را بنویسید.
پاسخ: اگر دو يا چند ماده را با هم قاطي کنيم به طوري که ذرات آن ها به طور يکسان بين هم پخش نشوند به آن مخلوط غيريکنواخت مي گويند.
- در مخلوط غير يکنواخت يا مخلوط ذرات دو ماده خود به خود و به راحتي از هم جدا مي شوند،
- معمولا شفاف نيستند
- ذرات مواد مخلوط شده تغيير نمي کنند.
6) چند مخلوط مثال بزنید؟
پاسخ: آب و روغن – آجیل- سالاد- شن و ماسه
7) فرق بین مخلوط غيربکنواخت و مخلوط یک نواخت یا محلول چیست توضیح دهید.
پاسخ: در مخلوط غير يکنواخت يا مخلوط ذرات دو ماده خود به خود و به راحتي از هم جدا مي شوند، معمولا شفاف نيستند و ذرات مواد مخلوط شده تغيير نمي کنند ولی در مخلوط يکنواخت يا محلول ذرات دو ماده به راحتي از هم جدا نمي شوند، معمولا شفاف هستند و گاهي ذرات مواد مخلوط شده ممکن است تغيير کنند و يا به ماده اي ديگر تبديل شوند. در محلول ها، هیچ مادّه ای ته نشین نمی شود.
8) حل شونده وحلال را تعریف کنید؟
پاسخ: به ماده ای که حل ميشود حل شونده میگویند و به ماده ای که حل ميکند حلال مي گويند. مثال: در محلول شکر با آب، شکر مادهی حل شونده و آب ماده ی حلال است
9) روش های جدا سازی مخلوط ها را بیان کنید
پاسخ:
- صافی : جداسازی جامد از مایع مثل شن و ماسه از آب
- تبخیر : جداسازی جامد از مایع مثل آب نمک
- الک کردن : جداسازی جامدات مثل الک کردن برنج و گندم
- استفاده از آهن ربا : مثل جدا سازی براده های اهن از شکر
10) چند مورد از کاربرد های مخلوط ها در زندگی را نام ببرید؟
پاسخ:
- ازمخلوط آب با سيمان يا گچ يا آهک و…در ساختمان سازي استفاده مي کنيم.
- از مخلوط آب و مواد خوراکي در آشپزي استفاده مي کنيم.
- ادويه ها،شوينده ها،دارو ها و…که در تغذيه وسلامت ما نقش دارند معمولا از مخلوط ها درست مي شوند
11) برخی از مخلوط های که براي جانداران و طبيعت مضر هستند را نام ببريد.
پاسخ: شوينده ها،سم ها،رنگ ها
12) سهم شما در استفادهی درست از مخلوط ها چیست؟ چند مورد بنویسید
پاسخ:
- هنگام شستن دست ها، در استفاده از مایع دست شویی زیاده روی نمی کنم.
- هیچ گاه شوینده های مختلف را با هم مخلوط نمی کنم؛ زیرا ممکن است به من آسیب
- هیچ گاه محلول ها و مخلوط هایی را که نمی شناسم، نمی چشم.
- هنگام استفاده از مواد و مخلوط ها حتماً برچسب روی ظرف آنها را با دقّت می خوانم.
سوالات متن درس دوم علوم چهارم دبستان
سوالات درس سوم علوم چهارم دبستان
1) انرژی را تعریف کنید.
پاسخ: انرژی توانایی انجام دادن کار است.
2) انواع شکل های انرژی را نام ببرید.
پاسخ: انرژی حرکتی ، انرژی نورانی ، انرژی صوتی ، انرژی گرمایی ، انرژی بادی ، انرژی آبی ، انرژی الکتریکی
3) انرژی حرکتی را تعریف کنید
پاسخ: همه ی اجسامی که حرکت می کنند انرژی دارند. به این انرژی، انرژی حرکتی می گویند.
4) انرژی گرمایی را تعریف کنید
پاسخ: انرژی گرمایی یکی از شکل های انرژی است و می تواند به شکل های دیگر انرژی تبدیل شود.
5) چه موادی می سوزند و انرژیِ گرمایی تولید میکنند؟
پاسخ: نفت، بنزین، گازوئیل و گاز شهری
6) هوای گرم، انرژی گرمایی دارد.
7) انرژی نورانی را تعریف کنید
پاسخ: نوری که از چشمه های نور می تابد، انرژی دارد که به آن انرژی نورانی میگویند.
8) گیاهان برای رشد به چه انرژی ناز دارند؟
پاسخ: به انرژی نور خورشید نیاز دارند.
9) نور خورشید چه انرژی دارد؟
پاسخ: انرژی نورانی
10) منبع های انرژی را نام ببرید
پاسخ: باد، آب جاری، سوخت ها و خورشید منبع انرژی هستند.
11) بزرگ ترین منبع انرژی چه نام دارد؟
پاسخ: خورشید
12) فواید انرژی نور خورشید را بنویسید.
پاسخ: روشنایی و گرمای کره ی زمین از خورشید است. این انرژی، پاک، ارزان و بی پایان است.
13) انرژی صوتی را تعریف کنید
پاسخ: صدا انرژی دارد. به انرژی صدا، انرژی صوتی می گویند.
14) سهم شما در حفاظت از منابع انرژی چیست؟
پاسخ: پس باید از مصرف بیجای سوخت خودداری کنیم و با استفاده درست، منابع انرژی را حفظ کنیم.
15) چند مورد از کار های که برای حفاظت از منابع انرژی انجام می دهید را بنویسید
پاسخ:
- من در زمستان به جای زیاد کردن شعله ی بخاری، لباس گرم می پوشم.
- خانواده ی من برای رفت و آمد در بیشتر موارد، به جای خودروی شخصی از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده می کنند.
سوالات متن درس سوم علوم چهارم دبستان
سوالات درس چهارم علوم چهارم دبستان
1) انرژی الکتریکی چیست و در کجاها از آن استفاده می شود؟
پاسخ: انرژی الکتریکی یکی از شکل های انرژی است. بیشتر وسایل و دستگاه هایی که ما در خانه ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و بیمارستان ها از آنها استفاده می کنیم، با انرژی الکتریکی کار می کنند
2) انرژی الکتریکی در کجا تولید می شود؟ و چگونه به مکان های مختلف منتقل میشود؟
پاسخ: انرژی الکتریکی در نیروگاه های برق، تولید می شود و از راه کابل و سیم به خانه ها، مدرسه ها، کارخانه ها، بیمارستان ها و… منتقل می شود.
3) کدام وسیله ها با باتری کار می کنند؟
پاسخ: چراغ قوّه، ساعت، کنترل تلویزیون و بعضی از اسباب بازی ها با باتری کار می کنند.
4) از چه وسیله ای میتوان برا ذخیره انرژی الکتریکی استفاده کرد؟
پاسخ: باتری
5) مدار الکتريکي را تعریف کنید؟
پاسخ: الکتريسيته برق به وسيلهی سيم از باتري جاری مي شود و لامپ را روشن مي کند و پس از آن به وسيله سیم بر مي گردد.به تشکيل چنين حالتي مدارالکتريکی مي گويند.
6) نقش کلید در مدار چیست؟
پاسخ: کار کلید قطع و وصل کردن جریان الکتریسیته در مدار است.
7) اجزای یک مدار الکتریکی ساده را نام ببرید.
پاسخ: باتری ، سیم ، لامپ ، کلید
8) رسانای الکتریکی را تعرف کنید و چند مثال بزنید
پاسخ: بعضی از جسم ها مانند میخ آهنی، گیره ی فلزّی کاغذ، سکّه و سیمِ مسی، الکتریسیته را عبور می دهند. به این جسم ها رسانای الکتریکی می گویند.
9) نارسانای الکتریکی را تعرف کنید و چند مثال بزنید.
پاسخ: بعضی از جسم ها مانند چوب، پلاستیک و شیشه، الکتریسیته را از خود عبور نمی دهند، به این جسم ها نارسانای الکتریکی می گویند.
10) ما برای چه کار های از انرژی الکتریکی استفاده می کنیم؟
پاسخ: ما هر روز برای روشن کردن خانه، برقراری تماس تلفنی، فرستادن پیامک، شارژ کردن تلفن همراه، تماشای تلویزیون، شستن لباس ها و انجام دادن کارهای دیگر، از انرژی الکتریکی استفاده می کنیم
11) مهم ترین منبع تولید انرژی الکتریکی چیست؟
پاسخ: سوخت ها
12) چرا باید در مصرف سوخت ها صرفه جویی کرد؟
پاسخ: زیرا سوخت ها محدود و پایان پذیرند ، یعنی آن ها پس از مدتی مصرف کردن تمام می شوند.
13) چند مورد از کار های که براي حفاظت از منابع انرژی انجام میدهید را بنویسید.
- هنگام خارج شدن از اتاق، لامپ را خاموش می کنم.
- پس از خاموش کردن تلویزیون با کنترل، کلید برق آن را قطع می کنم.
سوالات متن درس چهارم علوم چهارم دبستان
سوالات درس پنجم علوم چهارم دبستان
1) با استفاده از چه وسیلهای میتوان با اطمینان دمای هر چیزی را گفت ؟
پاسخ: دماسنج
2) انواع دماسنج را نام ببرید.
پاسخ: ديجيتالی-پزشکی-الکلی-ديواری-نواری و…
3) واحد اندازه گیری دما چیست؟
پاسخ: برای اندازه گیری دما از درجه ی سلسیوس استفاده می کنند.
نکته:گرما می تواند موجب افزایش دما شود
نکته:گرما می تواند منتقل شود
4) چرا برای پختن غذا از ظرف های فلزّی مانند قابلمه های مسی و چُدَنی استفاده می شود؟
پاسخ: زیرا فلزها گرما را بهتر و سریع تر از خود عبور می دهند.
5) رسانای گرما را تعریف کنید
پاسخ: به موادّّی مانند فلزها که گرما را سریع انتقال می دهند، رسانای گرما می گویند.
6) نارسانای گرما را تعریف کنید
پاسخ: به موادی مانند چوب و پلاستیک که گرما را به کُندی منتقل می کنند، نارسانای گرما می گویند.
7) فلاسک چیست؟
پاسخ: فلاسک ظرفی است که مایع ها را برای مدّت طولانی تری گرم یا سرد نگه می دارد. اگر در فلاسک، آب یا چای داغ بریزید، پس از گذشت چند ساعت، آب یا چای داغ می ماند.
8) در زمستان چگونه گرمای لازم برای خانه های خود را تأمین می کنیم؟
پاسخ: با سوزاندن هیزم، گاز و نفت
9) چگونه می توانیم از هدر رفتن گرما در زمستان و از ورود گرما به خانه در تابستان جلوگیری کنیم؟
پاسخ: با استفاده از موادّّ نارسانا می توانیم از هدر رفتن گرما در زمستان و از ورود گرما به خانه در تابستان جلوگیری کنیم.
10) شما برای جلوگیری از هدر رفتن گرما چه کار های انجام میدهد؟
پاسخ:
- من در روزهای خیلی سرد و خیلی گرم که کولر و بخاری روشن است، پنجره ها را باز نمی گذارم.
- من و خانواده ام از در زگیر برای پوشاندن درز درها و پنجره ها استفاده می کنیم.
- در روزهای سرد از پرده های ضخیم برای پوشاندن پنجره ها استفاده می کنیم.
سوالات متن درس پنجم علوم چهارم دبستان
سوالات درس ششم علوم چهارم دبستان
1) آیا سنگ ها از نظر ویژگی های ظاهری متفاوت اند؟
پاسخ: بله سنگ ها از نظر ویژگی های ظاهری مانند رنگ، زبری، صافی، سختی و اندازه ی ذرّه هایشان متفاوت اند.
2) سنگ ها داخل رود در مسیر حرکت خود چه تغییری می کنند؟
پاسخ: سنگ ها هنگام حرکت به هم برخورد می کنند و می شکنند. در نتیجه، لبه های تیز آنها صاف و اندازه ی آنها کوچک تر می شود. ذرّه های ریز این سنگ ها همراه آبِ رود به بخش های پایین تر می روند
3) انواع سنگ ها را نام ببريد. و بگویید به چند دسته تقسیم میشوند؟
پاسخ: سنگ هاي رسوبی-سنگ هاي آذرين-سنگ های دگرگونی- 3 دسته
4) سنگ های رسوبی چگونه تشکیل میشوند؟
پاسخ: رود هنگام سرازیر شدن از کوه، سنگ ها و ذرّ ه های ریز و درشت را با خود به حرکت در می آورد. سنگ های ریزتر و گل و لای، همراه رود حرکت می کنند تا وارد دریا و دریاچه شوند. این ذرّه ها پس از وارد شدن به دریا و دریاچه، ته نشین می شوند و لایه لایه روی هم قرار می گیرند. این لایه ها پس از گذشت سال های طولانی سخت می شوند و سنگ های رسوبی را تشکیل می دهند. سنگ های رسوبی انواع گوناگونی دارند.
5) ویژگی سنگ های رسوبی چیست؟
پاسخ: آنها لایه لایه اند
6) سنگ های آذرین چگونه تشکیل میشوند؟
پاسخ: سنگ های درون زمین به دلیل گرمای زیاد به حالت مذاب اند. این موادّ مذاب پس از سرد شدن، سنگ های آذرین را تشکیل می دهند.
7) سنگ های دگرگونی چگونه تشکیل میشوند؟
پاسخ: برخی از سنگ ها نیز بر اثر گرما و فشار زیاد تغییر می کنند؛ به همین سبب به آنها سنگ های دگرگونی می گویند. مثل سنگ مرمر
8) از سنگ ها چه استفاده هایی می شود؟
پاسخ: در ساختمان سازی،مجسمه سازی، ساختن وسایل و لوازم تزئینی مثل انگشتر و گردنبند ، تهیه نمک ، صنعت،پزشکی و هنر و….
9) سنگ آهن چیست؟
پاسخ: سنگ آهن، نوعی سنگ است که از آن، آهن تهیه می کنند. این سنگ در همه جا یافت نمی شود.
10) چه کاری به محلّ زندگی گیاهان و جانوران آسیب می رساند؟
پاسخ: کندن سنگ از زمین و کوه به محلّ زندگی گیاهان و جانوران آسیب می زند
11) سهم شما در حفاظت از منابع خدادادی زمین چیست؟
پاسخ:
- زباله ها را در طبیعت رها نمی کنم.
- در طبیعت، سنگ ها را بدون دلیل جابه جا نمی کنم، چون برخی جانوران کوچک زیر سنگ ها زندگی می کنند.
سوالات متن درس ششم علوم چهارم دبستان
سوالات درس هفتم علوم چهارم دبستان
1) آیا آهن ربا همه ي جسم هاي فلزّی را جذب می کند؟
پاسخ: خیر ، فقط جسم های فلزّی كه از جنس آهن هستند، جذب آهن ربا مي شوند.
2) آیا خاصیت آهن ربایی در همه جای آهن ربا یکسان است؟
پاسخ: خير-خاصيت آهن ربايی در وسط آهن ربا به دليل آزادی عمل کم ذرات آهن ربا ، کم تر است ولی در قطب ها به دليل آزادي عمل زياد ذرات آهن ربا، خاصيت آهن ربايی بيش تر است.
3) قطب آهن ربا را تعریف کنید و بگویید هر آهن ربا چن قطب دارد.
پاسخ: به قسمتی از آهن ربا که خاصیت آهن ربایی بیشتری دارد، قطب آهن ربا مي گویند. هر آهن ربا دو قطب دارد.
4) آیا قطب های دو آهن ربا بر یکدیگر اثر مي گذارند؟
پاسخ: بله وقتي دو آهن ربا را به هم نزدیک میکنيم،یکديگر را جذب يا دفع ميکنند.
5) قطب های آهن ربا چه تاثری بر یکدیگر مي گذارند؟
پاسخ: قطب هاي همنام آهن ربا یکديگر را دفع و قطب هاي ناهمنام یکديگر را جذب ميكنند.
6) آیا آهن رباها قدرت جذب یکسانی دارند؟
پاسخ: خير- زيرا قدرت آهن ربا ها به جنس و نوع مادهی تشکيل دهندهی آن، بزرگی و کوچکی و…بستگی دارد.
7) چگونه میتوانیم آهن ربا بسازیم؟
پاسخ: اگر برخی از اجسام آهنی، مانند میخ را با آهن ربا مالش دهیم، خاصیت آهن ربایی پیدا می کنند.
8) کدام قسمت آهن ربا خاصیت آهن ربایی بیشتری دارد؟
پاسخ: قطب های آهن ربا نسبت به قسمت های دیگر آن، خاصیت آهن ربایی بیشتری دارند.
9) قطب های آهن ربا را چگونه نام گذاری میکنند؟
پاسخ: اگر تشت پرآبی را بر رو سطح صاف بگذاريم و سپس يک يولونيت روی آب قرارداده و آهن ربايی را روی آن قرار دهيم، آن سر آهن ربا را که به سمت شمال قرار میگیرد، قطب شمال مینامند و با علامت N نشان مي دهند. سر دیگر آن را که به سمت جنوب قرار می گیرد، قطب جنوب می نامند و آن را با علامت S نشان مي دهند.
10) از قطب نما چه استفاده های میشود؟
پاسخ: در مسافرت های دریایی و هوایی، برای تعیین مسیر حرکت کشتی ها و هواپیماها از قط بنما استفاده م يکنند.
11) چه استفاده های از آهن ربای الكتریکی میشود؟
پاسخ: یکی از روش های جابه جا كردن جسم ها، استفاده از آهن ربای الكتریکی است.
12) بازيافت زباله ها چه فایده های دارد؟
پاسخ: با بازيافت زباله هاي خشک، مانند قوطی های فلزّی و ظرف های پلاستیکی دور ریز، مي توانيم محيط زیست پاکیزه ای داشته باشيم. با این کار منابع طبیعی را براي آينده حفظ میکنیم و مانع از نابودی محیط زیست می شويم.
13) سهم شما در بازيافت زباله چيست؟
- من زباله هاي كاغذي را جدا گانه جمع آوری می کنم.
- من و خانواده ام، قوطی های فلزّی نوشيدنی ها، آب ميوه و موادّ غذايی را در سطل جداگانه می ریزیم و تحويل مراكز جمع آوری زباله هاي خشک مي دهيم.
سوالات متن درس هفتم علوم چهارم دبستان
سوالات درس هشتم علوم چهارم دبستان
1) چرا بعضی از ستاره ها پر نورتر و بعضی کم نور هستند؟
پاسخ: چون فاصله ی ستاره ها با زمین به یک اندازه نیست. ستاره های که به زمین نزدیکتر هستند نورانی تر دیده میشوند و ستاره های که از زمین دورتر هستند کم نورتر دیده میشوند
2) ستاره شناسان در قدیم چگونه برای ستاره ها نام انتخاب میکردند؟
پاسخ: ستاره شناسان در قدیم با دیدن ستاره ها در شب، و با وصل کردن فرضی آنها به یکدیگر موجوداتی را در ذهن خود تصوّر و برای آنها نامی انتخاب می کردند. خرس بزرگ (دُبِّ اکبر) یکی از آنهاست.
3) کهکشانی که ما در آن زندگی می کنیم چه نام دارد؟
پاسخ: کهکشان راه شیری
4) چرا به خورشید ستاره میگویند؟
پاسخ: چون خورشید از خود نور دارد و به همین دلیل به آن ستاره می گویند.
5) نزدیک ترین ستاره به زمین چه نام دارد؟
پاسخ: خورشید
6) سیارات منظومهی شمسی را به ترتیب نزدیکی به خورشید نام ببرید.
پاسخ: عطارد ، زهره ، زمین ، مریخ ، مشتری ، زحل ، اورانوس ، نپتون
7) دورترین سیّاره ی منظومه ی شمسی کدام سیاره است؟
پاسخ: نپتون
8) جنس سیاره نپتون از چیست؟
پاسخ: جنس نپتون از گاز است.
9) منظومه ی خورشیدی (منظومه ی شمسی) را تعریف کنید.
پاسخ: زمین به دور خورشید می چرخد. به همراه زمین، هفت سیّاره ی دیگر هم به دور خورشید می چرخند. خورشید و هر چیزی که به دور آن می گردد، منظومه ی خورشیدی (منظومه ی شمسی) نامیده می شود.
10) تفاوت ستاره با سیاره در چیست؟
پاسخ: ستاره از خود نور دارد ولی سیاره از خود نور ندارند و نور خورشید را بازتاب می کنند.
11) کدام سیاره را می توانیم گاهی قبل از طلوع خورشید و گاهی بعد از غروب خورشید در آسمان مشاهده کنیم؟
پاسخ: سیّاره ی ناهید (زهره)
12) کدام سیاره از روی زمین، به شکل نقطه ای نورانی به رنگ قرمز دیده می شود؟
پاسخ: بهرام
13) جنس سیاره بهرام از چیست؟
پاسخ: جنس بهرام از سنگ است
14) نزدیک ترین سیاره به خورشید در منظومهی شمسی چه نام دارد؟
پاسخ: عطارد
15) کهکشان را تعریف کنید.
پاسخ: تمام ستاره ها و سیاره ها و منظومه ها به همراه گرد و غبار و گازهای موجود میان آن ها ، به دلیل وجود نیروی جاذبه دربین خودشان ؛ در مجموعهی بسیار بزرگ تری به نام کهکشان قرار دارند.
16) مدار را تعریف کنید.
پاسخ: به مسیر حرکت سیّاره ها به دور خورشید، مدار می گویند.
17) ویژگی های سیاره زمین را بگویید.
پاسخ: زمین، هوا، آب و خاک دارد. زمین نه زیاد گرم و نه زیاد سرد است.
18) سال خورشیدی را تعریف کنید.
پاسخ: از یک دورگردش هر سیاّره به دور خورشید، سال به وجود می آید
19) سال ساره زمین چند روز است؟
پاسخ: سال زمین حدود 365 شبانه روز است.
20) تقویم خورشیدی یا شمسی را تعریف کنید؟
پاسخ: تقویم کشور ما بر اساس گردش زمین به دور خورشید تنظیم شده است. به همین دلیل به آن تقویم خورشیدی یا شمسی می گویند.
نکته : ماه از همه ی سیاّره ها و ستاره ها به زمین نزدیک تر است و به دور زمین می چرخد.
21) مهتاب را تعریف کنید.
پاسخ: ماه از خود نوری ندارد و نور خورشید را بازتاب می کند. به این نور، مهتاب می گویند.
22) ویژگی های ماه را بنویسید.
پاسخ: در کره ی ماه آب و هوا وجود ندارد. سطح کره ی ماه ناهموار و دارای تعداد زیادی گودال های کوچک و بزرگ است.
23) ماه قمری را تعرف کنید.
پاسخ: چرخش ماه به دور زمین، حدود چهار هفته طول می کشد که به آن ماه قمری می گویند.
24) سهم شما در مراقبت از سیّاره ی زمین چیست؟
پاسخ:
- من هنگام مسواک زدن شیر آب را باز نمی گذارم و از یک لیوان آب استفاده می کنم.
- من زباله ای را روی زمین نمی ریزم، آن را برمی دارم و در سطل مخصوص زباله می اندازم تا چهره ی زمین زیبا بماند.
- من و خانواده ام برای خرید، از کیسه های پارچه ای استفاده می کنیم تا کیسه های نایلونی زمین را آلوده نکند.
- من و خانواده ام وقتی به مسافرت می رویم، زباله های خود را در آبِ رودخانه و دریا نمی ریزیم تا محلّ زندگی جانوران و گیاهان آلوده نشود.
- تلاش می کنیم هوا را سالم نگه داریم تا آسمانی آبی داشته باشیم.
سوالات متن درس هشتم علوم چهارم دبستان
سوالات درس نهم علوم چهارم دبستان
1) سلول را تعریف کنید؟
پاسخ: بدن انسان و همه ی موجودات زنده ی دیگر، از واحدهای بسیار کوچکی به نام سلّول ساخته شده است. سلّول، واحد ساختمانی بدن است.
2) وقتی زخم ایجاد میشود و سلّول های پوست آسیب می بینند این سلول ها چگونه بهبود می یابند؟
پاسخ: وقتی سلّول های پوست آسیب می بینند سلّول های جدید جای آنها را میگیرند و زخم بهبود پیدا میکند.
3) کدام لایهی پوست از سلول های مرده تشکیل شده؟
پاسخ: لایه ی رویی پوست از سلّول های مرده ای تشکیل شده است که به تدریج می ریزد.
4) اندازه ی یک سلّول چقدر است؟
پاسخ: سلّول ها بسیار کوچک اند مثلا میلیون ها سلّول پوست روی یک میلی متر از خط کش جا میگیرند.
5) از چه وسیلهای برای دیدن سلّول ها استفاده می شود؟
پاسخ: میکروسکوپ
6) میکروسکوپ چه وسیله ای است؟
پاسخ: میکروسکوپ ابزاری است که اجسام را چند هزار برابر بزرگتر از اندازه ی واقعی شان، نشان می دهد.
7 ) سلول ها از نظر شکل و اندازه ی چه تفاوت های با هم دارند؟
پاسخ: از لحاظ اندازه، بعضی از سلّول ها بسیار کوچک و بعضی دیگر اندازهای بزرگتر دارند و شکل های متفاوتی دارند.
8) بخش های مختلف یک سلّول را نام ببرید؟
پاسخ: ۱ ) پرده ی دور سلّول یا غشاء ۲ ) سیتوپلاسم ۳ ) هسته
9) شباهت هایی که بین هر سلّول وجود دارد را بنویسید؟
پاسخ: هر سلّول از سه قسمت تشکیل شده که دارای پرده ی دور سلّول یا غشاء، مایعی به نام سیتوپلاسم و هسته ای کوچک در داخل آن می باشد.
۱0) بدن انسان چگونه رشد میکند؟
پاسخ: وقتی بدن رشد میکند، تعداد سلّول ها افزایش می یابد. بسیاری از سلّول های بدن پس از چند روز یا چند ماه می میرد و سلّول های جدید جای آنها را میگیرند.
11) بخشی از بدن که آسیب دیده چگونه ترمیم میشود؟
پاسخ: وقتی بخشی از بدن آسیب میبیند، سلّول های آن بخش تقسیم می شوند و سلّول های جدیدی را تولید میکنند. این سلّول ها محلّ آسیب دیدگی را ترمیم می کنند.
۱2) ما برای زنده ماندن و رشد کردن به چه چیزهایی نیاز داریم؟
پاسخ: آب، هوا و غذا
۱3) نیاز سلّول های بدن ما چگونه رفع می شود؟
پاسخ: غذایی که می خوریم، آبی که می نوشیم و هوایی که تنفّس می کنیم، نیاز سلّول های بدن ما را برطرف می کنند. سلّول ها به این مواد نیاز دارند تا زنده بمانند، رشد کنند و تقسیم شوند.
14) گوارش را تعریف کنید
پاسخ: به بسیار ریز و خرد شدن غذاها به طوری که بتوانند وارد سلول های بدن شوند گوارش گفته می شود.
15) در گوارش غذا کدام بخش های بدن فعّالیت میکنند؟
پاسخ: دهان، دندان، معده، روده ی باریک و روده ی بزرگ
16) موادی که در دستگاه گوارش ، گوارش نیافتهاند چه می شوند؟
پاسخ: مواد گوارش نیافته (مثل دانه و پوست میوه ها) به روده ی بزرگ فرستاده می شوند تا از بدن دفع شوند.
17) برای حفظ سلامت بدن خود چه کارهایی باید انجام دهیم؟
پاسخ: ۱ ) غذا را همیشه به خوبی بجویم. ۲ ) نوشابه زیاد ننوشیم. ۳ ) شیر زیاد بنوشیم. ۴ ) نوشیدنی و غذای خیلی داغ و خیلی سرد نخوریم.
سوالات متن درس نهم علوم چهارم دبستان
سوالات درس دهم علوم چهارم دبستان
1) نام اندام های تنفسی را بنویسید.
پاسخ: بینی ، دهان ، نای ، نایژه ، شش ها
۲) عبارات زیر را تعریف کنید.
عمل دم:
پاسخ: وقتی نفس می کشیم، هوا از راه بینی یا دهان وارد لوله ی نای می شود. هوا از نای به شاخه های باریکتر آن میرود و سپس وارد دو شُش ما می شود؛ به این عمل، دم می گویند.
عمل بازدم :
پاسخ: وقتی هوا را از بینی یا دهان خارج می کنیم، هوا از همان مسیر برمی گردد؛ به این عمل بازدم می گویند.
3) موهای درون بینی چه فایدهی دارند؟
پاسخ: در بینی موها و مادّه ی چسبندهای وجود دارد. وقتی که نفس را به داخل می کشید گرد و غبار و موادّ زاید آن، به وسیله ی موها و مادّه ی چسبنده گرفته میشود و هوای پاکیزه به شُش ها میرسد.
4) انتقال مواد در بدن چگونه انجام میشود؟
پاسخ: خون در سراسر بدن در لوله هایی به نام رگ جریان دارد و موادّ گوناگون را از راه رگ ها جابه جا میکند. خون موادّ غذایی را به سلّول های بدن میرساند و موادّ دفعی را از سلّول ها میگیرد.
5) وظیفهی گلبول قرمز چیست ؟
پاسخ: در خون، سلّول های به نام گلبول قرمز وجود دارد. گلبول های قرمز اکسیژن را از شش دریافت میکنند و کربن دی اکسید را به شش می دهند.
6) وظیفهی قلب در بدن چیست؟
پاسخ: قلب مانند یک تلمبه خون را با فشار به درون رگ ها می فرستد.
7) وظیفهی سرخرگ چیست؟
پاسخ: سرخرگ ها خون را از قلب خارج میکنند و به بخش های مختلف بدن می رسانند.
8) وظیفهی سیاهرگ چیست؟
پاسخ: سیاهرگ ها خون بخش های مختلف بدن را وارد قلب میکنند.
9) مویرگ چیست؟
پاسخ: در قسمت های گوناگون بدن، رگ های بسیار باریکی به نام مویرگ وجود دارد. مویرگ ها موادّ لازم را به سلّول های بدن می رسانند.
10)پزشک چرا تعداد نبض بیمار را اندازه گیری می کند؟
پاسخ: تا بتواند بیماری را تشخیص دهد.
11) آیا ضربان قلب ما با تغییر کار هایی که انجام می دهیم تغییر میکند؟
پاسخ: بله
12) چرا تعداد نبض پس از فعّالیت های بدنی تغییر می کند؟
پاسخ: زیرا موقع فعّالیت خون بیشتری حرکت میکند و باعث تغییر تعداد نبض می شود.
13) چگونه مواد مورد نیاز به سلّول های بدن می رسند؟
پاسخ: سلّول های روده ی باریک، موادّغذایی را به خون می رسانند شُش ها هم اکسیژن را وارد خون میکنند آن وقت خون موادّ غذایی و اکسیژنی را که دریافت کرده است، به سلّول های مختلف مانند سلّول های دست و پا و مغز می برد.
نکته: سلّول های روده ی باریک، موادّ غذایی مختلف را وارد خون می کنند.
14) سلول ها مواد دفعی را چگونه از بدن خارج میکنند؟
پاسخ: سلّول ها هم وقتی از موادّ غذایی استفاده می کنند، درون آنها موادّ دفعی به وجود می آید که باید خارج شوند. یکی از این مواد کربن دی اکسید است. خون،کربن دی اکسید را از سلّول های بدن جمع آوری میکند و به شش ها می دهد تا آن را از بدن خارج کنند. سلّول ها موادّ دفعی دیگری مثل آب اضافی را به خون میدهند. خون این مواد را به کلیه ها می برد.
15) وظیفه کلیه ها در بدن چیست؟
پاسخ: کلیه ها خون را تصفیه میکنند و موادّ دفعی را به شکل ادرار در می آورند.
16) محل جمع شدن ادرار در بدن کجاست جمع؟
پاسخ: مثانه
17) دفع ادرار چه زمانی احساس میشود؟
پاسخ: با پر شدن مثانه، فرد احساس دفع پیدا می کند.
18) شما برای حفظ سلامت بدن خود چه کارهایی انجام میدهید؟
پاسخ: ۱ )هر روز به اندازه کافی آب مبنوشم. ۲ )با دفع کردن به موقع ادرار، از کلیه های خود مراقبت مکنم. ۳ )در روزهایی که هوا آلوده است، بیرون از خانه بازی نمیکنم.
سوالات متن درس دهم علوم چهارم دبستان
سوالات درس یازدهم علوم چهارم دبستان
1) چه جانورانی در باغچه ی مدرسه دیده میشوند؟
پاسخ: کرم خاکی،شت،عنکبوت،کفشدوزک،مورچه
2) مورچه و کرم خاکی از نظر ویژگی های ظاهری چه تفاوتی دارند؟
پاسخ: مورچه بدن سه قسمتی و۶ پای بند بند و۲ شاخک و۲ چشم و آرواره دارد ولی بدن کرم خاکی حلقه های زیادی دارد و پا و چشم و شاخک و آرواره همانند مورچه ندارد.
3) کفشدوزک و شته ؛ به مورچه شبیه تر ند یا کرم؟ چرا؟
پاسخ: به مورچه ، زیرا دارای ۲شاخک ۲چشم و پای بند بند و آرواره هستند.
4) شباهت ها و تفاوت های ظاهری عنکبوت و مورچه را بیان کنید؟
پاسخ: هر دو پای بندبند و آرواره دارند. بدن عنکبوت ۲ قسمتی است و ۸ پا دارد ولی بدن مورچه ۳ قسمتی است و ۶ پا دارد.
5) بدن کرم خاکی و بدن مار، چه تفاوت هایی دارند؟
پاسخ: مار ستون مهره دارد و جانوری مهره دار است درحالی که کرم خاکی ستون مهره ندارد.
6) به چه جانورانی بی مهره میگویند؟
پاسخ: به جانورانی که ستون مهره ندارند، جانوران بی مهره می گویند.
7) چند تا از جانوران بی مهره را نام ببرید؟
پاسخ: مورچه، کفشدوزک، شته، عنکبوت و بسیاری از جانوران دیگر بی مهره اند.
8) دانشمندان بی مهر ه ها را در چه گروه های طبقه بندی کردهاند نام ببرید.
پاسخ: کرم ها، حشرات، عنکبوتیان، سخت پوستان، هزارپایان، بندپایان
9) چند مورد از کرم ها را نام ببرید.
پاسخ: زالو، کرمک، کرم خاکی
10) زالو چیست و از چه چیزی تغذیه میکند؟
پاسخ: زالو کرمی است که در باتلاق و گاهی در جوی آب زندگی می کند. زالو از خون جانوران دیگر تغذیه می کند.
11) کرمک چیست و از چه چیزی تغذیه میکند؟
پاسخ: کرمک، کرمی است که در روده ی انسان، به ویژه روده ی کودکان، زندگی می کند. کرمک از موادّ غذایی درون بدن ما استفاده می کند و ما را بیمار می کند.
12) چند مورد از حشرات را نام ببرید.
پاسخ: مورچه، کفشدوزک، شته و پروانه
13) کدام جانوران فراوان ترین جانوران روی زمین هستند.
پاسخ: حشرات
14) ویژگی های ظاهری حشرات را بنویسید.
پاسخ: حشرات شش پای بندبند، دو شاخک و بدن چند قسمتی دارند. برخی از حشره ها بال دارند.
15) عنکبوت چگونه شکار خود را به دام میاندازد؟
پاسخ: عنکبوت تارهایی چسبناک میتند و با آنها شکار را به دام می اندازد.
16) چند مورد از جانوران گروه عنکبوتیان را نام ببرید.
پاسخ: عنکبوت، عقرب و جانوران شبیه آنها
17) ویژگی های خرخاکی را بنویسید و بگویید خرخاکی در کجا زندگی میکند.
پاسخ: خرخاکی بدن بندبند، دو شاخک دراز و پاهای زیادی دارد. پوسته ی محکمی از بدن این جانور محافظت می کند. خرخاکی در جاهای مرطوب و تاریک زندگی می کند.
18) چند مورد از جانوران گروه سخت پوستان را نام ببرید.
پاسخ: خرچنگ،میگو،خرخاکی
19) هزارپاها در کجا زندگی میکنند.
پاسخ: هزارپاها مانند خرخاکی در جاهای تاریک و مرطوب زندگی م یکنند.
20) بدن هزارپا با خرخاکی چه تفاوتی دارد؟
پاسخ: بدن خرخاکی محکم است اما هزارپا بدن نرمی دارد تعداد پاهای هزارپا از خرخاکی بیشتر است.
21) گروه بندپایان از چه جانورانی تشکیل شده است؟
پاسخ: دانشمندان عنکبوتیان، حشرات، سخت پوستان و هزارپایان را در یک گروه بزرگ به نام بندپایان طبقه بندی می کنند.
22) ویژگی های گروه بندپایان را بنویسید.
پاسخ: بدن بندپایان پوشش سختی دارد. آنها هنگام رشد کردن چند بار پوشش سخت خود را عوض می کنند
23) پوست اندازی را تعریف کنید.
پاسخ: بدن بندپایان هنگام رشد کردن چند بار پوشش سخت خود را عوض می کنند؛ به این کار پوست اندازی می گویند.
24) چند مورد از جانوران بی مهره ی که در آب و خشکی زندگی می کنند را نام ببرید.
پاسخ: حلزون،ستاره ی دریایی،صدف دو کفه ای،هشت پا،عروس دریایی
25) شما برای حفاظت از جانوران چه کار های انجام میدهید.
پاسخ:
- هرگز لانه ی جانوران را در بیابان، دشت، ساحل و جاهای دیگر خراب نمی کنم.
- هرگز در ساحل دریا و یا رودخانه، که محلّ زندگی بسیاری از جانوران است، زباله نمی ریزم.
سوالات متن درس یازدهم علوم چهارم دبستان
سوالات درس دوازدهم علوم چهارم دبستان
1) از چه نظرهای میتوان گیاهان را طبقه بندی کرد؟
پاسخ: شکل برگ های آنها ، تعداد گلبرگ ها، شکل ریشه ها
2) عبارات زیر را تعریف کنید.
گیاهان تک لپه: دانشمندان گیاهانی را که دانه ی یک قسمتی دارند، تک لپه میگویند.
گیاهان دو لپه: دانشمندان گیاهانی را که دانه ی دو قسمتی دارند، دو لپه می نامند.
3) چندگیاه تک لپه مثال بزنید.
پاسخ: گندم، جو، برنج
4) چند گیاه دو لپه مثال بزنید.
پاسخ: نخود، لوبیا، عدس
5) آیا همه ی گیاهان تک لپه و دولپه، گل دارند؟
پاسخ: بله
6) یک گل از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟
پاسخ: مادگی، گلبرگ، پرچم و کاسبرگ
7) گرده افشانی را تعریف کنید و بگویید چه چیزهای به آن کمک میکند.
پاسخ: دانه های گرده از پرچم به روی مادِگی منتقل می شوند. این عمل را گرده افشانی می گویند. باد، جانوران و انسان به عمل گرده افشانی کمک می کنند.
8) دانه های گرده در کدام قسمت گل قرار دارند.
پاسخ: پرچم
9) زنبور عسل چگونه به گرده افشانی کمک می کند؟
پاسخ: وقتی زنبورعسل روی گل ها می نشیند گرده های گل از پرچم به پاهایش می چسبند و و قتی روی گل ها حرکت می کند پاهایش به مادگی برخورد می کنند و گرده ها به مادگی منتقل می شوند.
10) معمولا پس از گرده افشانی در گل ها چه اتفاقی میافتد؟
پاسخ: معمولاً پس از گرده افشانی، قسمتی از مادِگی به میوه تبدیل می شود. دانه درون میوه تشکیل می شود.
11) دانه در کجا تشکیل میشود؟
پاسخ: دانه درون میوه تشکیل می شود.
12) یک گیاه چگونه به وجود میآید؟
پاسخ: دانه رشد می کند و یک گیاه جدید را به وجود می آورد.
نکته: از دانه ی گوجه فرنگی، گیاه گوجه فرنگی و از دانه ی کاج، درخت کاج به وجود می آید.
13) به چه گیاهانی دانه دار می گویند؟
پاسخ: گیاهانی مانند کاج و گوجه فرنگی با دانه تولیدمثل می کنند؛ یعنی گیاهی مانند خود را به وجود می آورند. این گیاهان را دانه دار می گویند.
14) به چه گیاهانی بدون دانه میگویند؟
پاسخ: به گیاهانی که دانه ندارند و مانند خزه و سرخس به وسیله ی هاگ تولید مثل میکنند، گیاهان بدون دانه می گویند.
15) گیاهان بدون دانه در کجا ها رشد میکنند؟
پاسخ: در محیط های مرطوب
16) دانشمندان گیاهان را براساس شباهت ها و تفاوت هایشان به چند گروه تقسیم کرده اند توضیح دهید؟
پاسخ:
17) چرا ما باید از گیاهان محافظت کنیم ؟
پاسخ: چون ما از میوه، دانه، برگ، ساقه و ریشه ی گیاهان گوناگون استفاده می کنیم. از گیاهان، انواع داروها، روغن، رنگ، کاغذ و حتّی پارچه تهیه می کنیم و زندگی ما به گیاهان وابسته است. پس باید بکوشیم تا از گیاهان محافظت کنیم.
18) سهم شما در حفاظت از گیاهان چیست؟
پاسخ:
- من شاخه ی درخت و گل ها را نمی شکنم.
- هیچ گاه روی درخت یادگاری نمی نویسم
- من و هم کلاسی هایم گیاهانی مانند ریحان، گوجه فرنگی و خیار را در گلدان می کاریم و از محصول آنها استفاده می کنیم.
- از گل و درخت حیاط خانه ی خودمان مراقبت می کنم.
سوالات متن درس دوازدهم علوم چهارم دبستان
سوالات درس سیزدهم علوم چهارم دبستان
1) چند مورد از ویژگی های موجودات زنده را بنویسید.
پاسخ: نفس می کشند، تولید مثل می کنند، حرکت می کنند، غذا می خورند و رشد می کنند.
2) موجودات زنده و غیر زنده بوستان را نام ببرید.
پاسخ: گیاهان و جانوران، موجودات زنده ی بوستان اند. درحالی که خاک، آب، هوا و نور موجودات غیرزنده ی بوستان هستند.
3) عبارات زیر را تعریف کند.
پاسخ:
گیاه خوار: به جانورانی که از گیاهان تغذیه می کنند، گیاه خوار می گویند.
گوشت خوار: به جانورانی که از جانوران دیگر تغذیه می کنند، گوشت خوار می گویند.
همه چز خوار: به جانورانی که هم گیاه و هم گوشت می خورند، همه چیزخوار می گویند.
زنجیره ی غذایی: به ارتباط غذایی موجودات زنده، زنجیره ی غذایی می گویند.
شبکه ی غذایی: از ارتباط چند زنجیره ی غذایی، شبکه ی غذایی به وجود می آید.
4) اگر در یک زنجیره غذایی غذای جانداری کم شود آن جاندار گرسنه می ماند؟
پاسخ: خیر، زیرا یک جانور معمولا ً از چندنوع گیاه و یا جانور دیگر تغذیه می کند و با توجه به ارتباط هر زنجیره غذایی با زنجیره های غذایی دیگر می تواند غذای خود را از سایر زنجیره های غذایی پیدا کند.
5) محل زندگی کرم خاکی در کجاست؟
پاسخ: خاک مرطوب باغچه یا گلدان محلّ زندگی کرم خاکی است.
6) کرم خاکی در چه جا هایی نمی تواند زندگی کند؟
پاسخ: کرم خاکی نمی تواند در جایی که خشک یا پر از آب باشد، زندگی کند.
7) زیستگاه را تعریف کنید
پاسخ: هر موجود زنده در جایی زندگی می کند که برای تغذیه، تنفّس، رشد، تولیدمثل و حرکت کردن او مناسب باشد. به این مکان زیستگاه آن موجود زنده می گویند.
8) زیستگاه کرم خاکی در کجاست؟
پاسخ: خاک مرطوب
9) آیا یک آکواریوم کوچک برا ماهی ها زیستگاه محسوب میشود.
پاسخ: یک آکواریوم کوچک، زیستگاه یک یا چند ماهی است که در آن زندگی می کنند.
10) چند زیستگاه مثال بزنید.
پاسخ: رودخانه، دریا، جنگل ، بیابان و حتّی گلدان خانه ی شما هر کدام یک زیستگاه است.
11) آیا به نظر شما بوستان یا باغچه یک زیستگاه است؟ دلیل بیاورید.
پاسخ: بلی ، زیرا گیاهان و جانورانی در آن زندگی می کنند و در آن جا نفس کشیده، تغذیه کرده، رشد کرده و تولید مثل و حرکت می کند.
12) یک زیستگاه مصنوعی مثال بزنید.
پاسخ: بوستان
13) انسان ها با انجام چه کار های زیستگاه های طبیعی را تغییر داده و از بین میبرند؟
پاسخ: انسان زیستگاه های طبیعی را تغییر می دهد. گاهی آنها را با فعّالیت های خود مثل جادّه سازی، ساختن شهرک و کارخانه از بین می برد.
14) چرا همه ی ما انسان ها وظیفه داریم در حفظ و نگه داری زیستگاه ها تلاش کنیم؟
پاسخ: زیرا با نابودی هر زیستگاه، زندگی تعداد ی از جانداران به خطر می افتد.
15) سهم شما در حفاظت از زیستگاه ها چیست؟
پاسخ:
- هرگز جانوری را در قفس نگه نمی دارم زیرا هر جانور باید در زیستگاه خود زندگی کند.
- هرگاه به جنگل، مزرعه و بوستان می روم، به گیاهان و جانوران آسیب نمی رسانم.
- در فعّالیت های حفظ محیط زیست شرکت می کنم.
- وقتی با خانواده ام به گردش می روم، حتماً هنگام برگشت، آتش را خاموش می کنم.
سوالات متن درس سیزدهم علوم چهارم دبستان
pdf سوالات درس به درس علوم چهارم با جواب
کلام پایانی:
در بخش بالا از سایت یادگیریتو برای شما ، سوالات علوم چهارم ، را به صورت درس به درس و با جواب قرار دادیم اما این نکته را به یاد داشته باشید که اول خودتان به کتاب مراجعه کرده و سوالات متن ها را بیابید و سپس برای سوالات بیشتر و یا آمادگی برای امتحان به اینجا مراجعه کنید. یادگیریتو حامی تمام دانش آموزان باهوش و پرتلاش است.
مطالب پیشنهادی:
سوالات درس به درس هدیه های آسمانی چهارم ابتدایی با جواب
سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی با جواب
جواب فعالیت های مطالعات اجتماعی چهارم دبستان درس به درس
معنی کلمات فارسی چهارم دبستان درس به درس
معنی شعر های فارسی چهارم دبستان درس به درس
کلمات املایی،سخت و مهم فارسی چهارم دبستان درس به درس